Méně za více
Like | harcov.cz | 5 května, 2023 | Zboží
Podle nedávného průzkumu Dalhousie University více než 60 % všech kanadských spotřebitelů považuje cenu za jedno ze tří rozhodujících kritérií při nákupu potravin. Cena je klíčová bez ohledu na to, co kupujeme. Prodejci si pohrávají s cenami, aby tak zákazníky udrželi ve střehu. Stanovování cen v sektoru zpracování potravin je komplikované. Suroviny, náklady za energie a mzdy patří mezi faktory, které se silně promítají do politiky výrobců potravin, usilujících o rozvoj vztahů s jednotlivými prodejci a udržení svého podílu na trhu.
Po desetiletí využívali výrobci potravin strategii spočívající ve zmenšování hmotnosti potravin nebo jejích balení, aby tak udržely ceny na zdánlivě nízké úrovni. Tento postup, v anglofonním prostředí známý jako shrinkflation, je založen na prodeji zboží o nižší hmotnosti nebo množství, zatímco jeho cena zůstává stejná, nebo se dokonce zvyšuje. Veškeré zboží se zmenšuje, ať už jde o balení zmrzliny, bramborových lupínků, sušenek, čokoládových tyčinek nebo těstovin. V uplynulých letech proběhly médii mnohé články na toto téma.
Po celém světě se balení potravin zmenšují. Nedávná britská studie naznačuje, že v současné době lze nalézt v obchodech s potravinami téměř 3 000 výrobků, jejichž balení se od roku 2012 zmenšila. Tento trend se odehrával v období, kdy roční inflace cen potravin dosahovala neuvěřitelných 6 %. A tak lidé platili více za méně a představitelé potravinářského průmyslu byli obviňováni z klamání spotřebitele. Podobná čísla přichází i z amerického trhu.
Mnoho amerických výrobců potravin připustilo, že zmenšovali balení, aby tak udrželi ceny na konkurenceschopné úrovni. Mnoho z těchto produktů se dostává na kanadský trh. Na základě toho, co se děje v USA a Evropě, bychom lze odhadovat, že v posledních pěti letech se zmenšila balení u minimálně 15 až 20 % všech potravin. Potravinářské společnosti našly způsob, jak bránit marže, aniž by ve většině případů někoho popudily.